Tuesday, September 20, 2016

:: Lawatan ke Petrosains bagi ibu mengandung ::



Eh, ibu mengandung pun nak pergi Petrosains gak ke?

Eh, harusla..terutama Mama Luqman yang tak reti dok diam ni. Siap ada hati nak pergi berdua je dengan Luqman naik tren ke KLCC. Kang tak tak pasal-pasal lawatan ke Petrosains ni jadi nightmare buat Luqman sebab mama pitam kat tengah jalan. Disebabkan ini kali keempat  (kalau tak silap) pergi Petrosains, so dah tau balik confirm kaki lenguh tahap nak seret je keluar dari KLCC. Kalau ada buggy boleh bawak sampai stesen lrt, confirm naik punye sebab tak larat. Haha, cari pasal kan?

Kalau sebelum ni pergi Petrosains masa zaman anak dara.  Tak kesah sangat lah kalau nak jalan lama , sebab dalam tu expected atleast 2 jam setengah ke tiga jam untuk habiskan semua stesen. Apepun bergantung samada kita berenti main kat sesebuah stesen tu lama ke tak. Tapi kalau first time masuk dan tujuan nak gain knowledge, takkan pulak korang jalan terus je tak stop baca atau buat eksperimen tu ye dak? Tak achieve goal la camtu buat anak korang yang membuak-buak semangat ingin tahu tu.

Disebabkan time kitorang pergi ni pun waktu cuti sekolah, maka kitorang pun bersedia jugakla dengan bilangan umat manusia yang ramai. So, kat bawah ni kitorang share sikit pengalaman pergi haritu especially pada ibu-ibu yang preggy dan bawak anak kecik. Sebelum tu korang layan dulu gambar Luqman eh!






Harga tiket, korang boleh refer kat http://www.petrosains.com.my

Tak sure nape tiket Luqman free time ni. Kalau tengok website macam kene bayar RM8, so okla mungkin rezeki kitorang atau pun ada promo. First tips, kalau nak elakkan kene beratur time beli tiket, uolls boleh booking siap2. Tak perlu bayar deposit ke apa..just call and they will give you a reference number. Pastu, make sure sampai atleast setengah jam awal daripada waktu yang kita plan nak masuk tu..kalau terlebih awal pun takpe, sebab diorang ok je kalau kita nak terus masuk tanpa tunggu waktu yang ditetapkan. Macam kitorang, siap-siap lunch and solat dulu..pastu masuk dah senang ati.





Macam-macam exhibition ada. Ni kat area space, Luqman suka part universe and planets.



Ni buat experimen lantunan..Kalau jatuhkan bola dalam mangkuk yang mempunyai kandungan berbeza, adakah beban tersebut akan melantun semula. So, boleh dikaitkan dengan pemilihan untuk jenis kasut berbeza.



Buat aiskrim guna gas nitrogen..kitorang tak sempat tengok, Luqman sempat rasa je..




Papa dan Luqman sempat main mesin cedok-cedok pasir ni..



Tengok story telling show..




Best kot macam-macam ada dalam ni. Especially time cuti sekolah ni ada Science Festival, so banyak program yang diorang organize. Kitorang tak bawa kembar sebab nak spent time dengan Luqman betul-betul. Lagipun kembar belum faham those things lagi.


Ok, back to the sharing story.. Sedikit perkongsian untuk ibu-ibu yang risau kene berjalan dan berdiri lama dalam Petrosains

#1 Bawa suami atau ahli keluarga sebagai peneman. So, time anak nak try game atau buat eksperimen, mommies boleh gilir-gilir dengan orang lain.
Kalau ada masa boleh curik duduk, silalah berbuat demikian. Contohnya, bolehla rehatkan kaki  masa tengok show atau 3D theatre. Lagipun kawasan berhampiran memang banyak kerusi disediakan. Anak-anak insyaAllah selamat bermain dalam pengawasan ibu bapa. 

#2  Kitorang siap-siap pergi lunch sebelum masuk Petrosains adalah bersebab. Terutama bila bawak anak kecik memang kene pastikan perut kenyang dulu baru trip tak huru-hara. Dalam Petrosains memang ada Molecul Cafe, tapi itu hampir ke penghujung pengembaraan. So, kitorang akan pastikan semua kenyang dulu disamping bawak air mineral dan Garrett popcorn dalam beg..Kalau lapar, selok dalam beg dan terus masuk makanan dalam mulut..Shhhhhhh, dalam Petrosains takleh bawak makanan. Surely untuk tujuan keselamatan dan kebersihan . Tapi ibu mengandung kan cepat lapar..Hehehe..


#3 Ibu mengandung boleh tunggu di tempat duduk yang disediakan sementara queue for the Dark Ride. Sebenarnya part yang paling lama beratur adalah di sini, sebab setiap gondola biasanya memuatkan tak lebih 10 orang (bergantung kepada jumlah dewasa dan kanak-kanak). So, preggy mommies boleh minta izin nak ikut laluan khas dan duduk sementara menunggu suami mu yang sado itu bersama ahli rombongan yang lain kalau kene beratur panjang. 

#4 Kalau queue teramat panjang, kadang-kadang staff Petrosains siap offer untuk tak naik Dark Ride. Macam haritu ramai je parents yang bawak anak-anak kecik trus ikut short cut masuk tanpa naik gondola terlebih dahulu. Kalau daku sorang pun, might consider the option. Tapi sebab Luqman dan papa baru pergi first time, so sajela nak kasi diorang excited naik Dark Ride dulu..haha, excited kerrrr??
So, korang boleh request kalau agak-agak tengok ramai sangat orang beratur.
I guess their staffs are pleased to ease your journey..tapi selalunya diorang akan kumpulkan ramai-ramai dulu  la sebelum diorang bawak masuk ikut jalan pintas.

Lepas ni pregnant mama jangan risau sangat eh kalau ada anak-anak request nak pergi Petrosains.
Harap tips ni dapat kurangkan level lenguh kaki korang tu =)
 #dutatakberbayar






No comments:

Post a Comment